Sidan med dataspel, guider, recensioner, tutorials samt en och annan walkthrough.

Multi/Sub-Object Tutorial

Multi/Sub-object materialet i 3dsm är ett bra verktyg för att lägga olika material på samma objekt. Detta blir speciellt användbart när olika delar i modellen ska ha olika transparens eller glans men fortfarande måste vara ett och samma objekt. Vissa spelmotorer kräver till exempel slutna objekt för att kunna göra kollisionsdetektion.

Viktigt

Försäkra dig först om att programmet du ska använda modellen i stöder detta material och att sättet (plug-in eller så) du exporterar modellen på också stöder materialet.

För denna tutorial används en ganska enkel modell, en kniv, som visas i bilden här nedan. Kniven kommer att ha två olika material. Det ena är matt och läggs på skaftet medan det andra är blank och metallisk och läggs på bladet. Hela kniven använder samma enkla textur, men har alltså olika materialegenskaper på olika delar.

Wireframe Model

Wireframe-bild av modellen.

Enkel Textur

En enkel textur

Poker online Casino Pokerspelaren Ladda ner musik

© 2007 ComputerGame.se Om Computergame.se Sitemap